(Sumber daripada Kajian TESIS saya pada tahun 2008/2009)
Sejarah Perkembangan
Seni Kaligrafi Islam
Tidak ada kepastian tentang tulisan Arab pertama.
Beberapa sumber menyebut bahawa kerajaan Arab Kuno seperti Nabatea, Hira dan
kerajaan lain di Yaman menggunakan huruf ini dalam bentuk kuno. Ketika Nabi
Muhammad s.a.w. lahir, kaligrafi Arab telah digunakan dengan meluas di Mekah.[1]
Bahkan kaligrafi Arab mendapat perhatian istimewa serentak dengan turunnya
wahyu Ilahi kepada Rasulullah s.a.w. Setelah kedatangan Islam abad ke-7 M,
mereka menyedari pentingnya penggunaan tulisan secara meluas untuk tujuan
berdakwah dan juga mencatit wahyu yang menekankan kemahiran penulisan di
kalangan orang-orang Arab. Penyalinan
al-Quran merupakan kegiatan paling menggalakkan kaum muslimin untuk mempelajari
tulisan.[2] Firman Allah:
úc 4 ÉOn=s)ø9$#ur $tBur tbrãäÜó¡o ÇÊÈ
Maksudnya:
Nuun. Demi Pena dan apa yang mereka tulis.
Surah al-Qalam (68)
: 1
Seni kaligrafi pada dasarnya telah di
perkembangkan demi untuk menghasilkan salinan-salinan al-Quran serta teks-teks
agama dengan cantik. Selepas
abad ke-14, berlaku perkembangan kaligrafi terutamanya di Parsi, Turki dan India .
Ahli kaligrafi terkenal diberikan hadiah yang banyak dan diberikan kedudukan
yang istimewa oleh para putera raja dan orang-orang besar di seluruh dunia
Islam. Beberapa pemerintah yang masyhur telah mendirikan sekolah-sekolah dan
pusat-pusat seni kaligrafi.[3]
Bentuk huruf di dunia ini, pada mulanya merupakan
tanda-tanda sangat sederhana yang telah di temukan. Diantaranya:
i-
Tulisan Arab yang di gunakan sekarang berasal dari
proses terakhir dari tulisan Mesir Kuno.
ii-
Muncul tulisan Finiqi dan kemudian timbul
tulisan Aram (suku
Syam Kuno) di Palestin dan Iraq .
iii-
Tulisan berkembang mengikut daerah sehingga
tulisan Musnad berganti bentuk sesuai dengan suku kaum yang
menggunakannya.
iv-
Tulisan Musnad telah di kalahkan oleh
tulisan Kindi (suku sebelah Selatan Jazirah sebelum Islam) dan Nabthi.
v-
Kemudian tulisan itu disempurnakan oleh suku Hirah
dari Anbar (Iraq ).
Ia juga adalah penyempurnaan dari tulisan Musnad. Tulisan ini mirip
dengan tulisan Arab yang digunakan sekarang ini, cuma ada perubahan sedikit sahaja.[4]
Dalam asal usul huruf Arab, pembentukan abjad Arab
seperti yang di kenal pada masa awal Islam memakan masa berabad-abad. Mereka
mengenali kaligrafi melalui berbagai-bagai sumber yang sampai ke Hijjaz pada
abad 6 M. Dari inskripsi yang ada, huruf Arab berasal dari huruf Nabatea,
Hiri dan Anbari yang di bawa masuk oleh ahli perniagaan Quraisy.
Perkembangan Awal Kaligrafi Zaman Umawiyyah
(661-750 M.)
Perhatian umat Islam terhadap tulisan dengan
berawalnya al-Quran. Pertalian
langsung antara tulisan dan nilai-nilai keagamaan ini menjadikan kaum muslimin
selalu termotivasi untuk terus mengembangkannya.[5] Ini kerana pemerintahan zaman ini amat menitikberatkan kemajuan seni
kaligrafi kerana ia sangat diperlukan samada dalam penulisan mushaf, ukiran
dinding, mencetak mata wang mahupun surat menyurat.[6]
Satu kenyataan dimana bahasa Arab merupakan
satu-satunya bahasa utama umat Islam dan ia mempunyai fungsinya tersendiri.
Empat atau lima
salinan pertama pada zaman Khalifah Uthmani menjadi naskah penyalinan al-Quran
yang disebut sebagai Resm Uthmani dan dari sinilah semua salinan
al-Quran dibuat. Zaman ini juga berlaku pembaharuan aspek peletakan titik huruf
oleh Abu al-Aswad al-Dua'li dan keseimbangan baris-baris bacan oleh al-Khalil
bin Ahmad al-Farahidi.[7]
Beberapa bentuk kaligrafi ini dinamakan
berdasarkan nama kota
tempat berkembangnya tulisan. Bukti menunjukkan bahawa tulisan yang terkenal di
Mekah dan Madinah iaitu Mudawwar (bundar), Muthallath (segitiga)
dan Ti’m (gabungan segitiga dan bundar). Gaya-gaya kaligrafi lain yang
berkembang di Kufah dan Basrah adalah Masyq, Tajawid, Sitawati, Mashu’,
Munabaz, Murasaf, Isbahani, Sijjili dan Firamuz yang berasal dari
Parsi. Gaya Masyq dan Naskhi
berkembang pesat sementara Ma’il semakin tidak dipakai lagi kerana kalah
dengan wujudnya gaya
Kufi.
Qutbah al-Muharrir merupakan ahli kaligrafi di
zaman Umawiyyah yang termasyhur kerana bakatnya yang luar biasa. Beliau
menemukan empat tulisan utama iaitu Thumar, Jalil, Nifs dan Thuluth.
Beliau mengembangkan tulisan tersebut dengan gaya lainnya sehingga menjadi lebih sempurna
hinggakan digelar sebagai penulis kaligrafi terbaik di dunia.[8]
Bagaimanapun, khalifah pertama Bani Umawiyyah iaitu Mu'awiyyah b. Abu Sufyan
(661-680) merupakan pendorong utama dalam pencarian bentuk-bentuk baru
kaligrafi Islam.[9]
Tulisan Thumar pada zaman Umawiyyah banyak
digunakan dengan meluas terutama untuk komunikasi bertulis Khalifah kepada
ketua-ketua dan penulisan dokumen rasmi Istana. An-Nadim dalam kitab al-Fihrist
memberi keterangan tentang 24 tulisan yang ada pada masa ini terbahagi
masing-masing kepada 12 tulisan. Bahkan 24 tulisan tersebut berasal dari empat
tulisan iaitu Jalil, Thumar al-Kabir, Nisf as-Thaqil dan Thuluth
as-Thaqil. Namun yang paling berpengaruh adalah Thumar dan Jalil.
Dalam perkembangan di zaman Umawiyyah adalah
menekankan kemajuan seni kaligrafi Arab kerana ia sangat penting untuk
penulisan. Sistem tulisan di zaman ini semakin berubah dalam proses pencarian
bentuk-bentuk lain yang sebelum ini hanya di monopoli oleh jenis Kufi. Walaubagaimanapun,
zaman Abasiyyah telah menghancurkan sebahagian besar peninggalan-peninggalannya
sehingga sejarah kaligrafi pada zaman ini tidak terungkap secara menyeluruh.
Hanya ada beberapa contoh tulisan yang ada seperti di Qubbah ash-Shahkrah (The
Dome of the Rock). [10]
Perkembangan Teknik Kaligrafi pada
Zaman Abasiyyah (750-1258 M.)
Waris tradisi kaligrafi di awal zaman Abasiyyah
mencatat sebuah nama besar yang sering disebut-sebut hingga kini iaitu Ibnu
Muqlah. Pada zaman ini menyaksikan kemuncak pembaharuan seni kaligrafi Islam
yang pelbagai malahan kemunculan Ibnu Muqlah di anggap sebagai pembuka tirai
sejarah pembaharuan dalam arena seni kaligrafi Islam.[11] Sejak usia mudanya telah menunjukkan kepintaran dalam bidang ini bersama
saudaranya Abu Abdullah. Kemasyhuran
Ibnu Muqlah atas jasanya menerapkan kaedah-kaedah penulisan berdasarkan ukuran
geometri. Ada
tiga unsur kesatuan dalam pembuatan huruf iaitu titik, huruf alif dan
lingkaran.[12] Setiap huruf dalam teori Ibnu Muqlah disebut al-Khat
al-Mansub (tulisan yang bersandar).
Ibnu Muqlah berjasa dalam pemakaian enam tulisan
asas (al-Aqlam al-Sittah). Beliau sangat berjasa dalam membangunkan
tulisan Naskhi dan Thuluth dalam karyanya yang sebelum ini
didominasi Kufi dan gaya-gaya kecil yang lain.
An-Nadim dalam kitab al-Fihrist menyebut,
Ibnu Muqlah dan saudaranya Abu Abdullah sahaja yang mencapai kesempurnaan menyeluruh.
Pada masa ini penjenamaan dan penyalinan buku-buku begitu pesat. Bahkan ramai
cendekiawan berbagai ilmu lahir pada zaman ini. Bagaimanapun kaligrafi bukan
sekadar urusan pembuatan huruf-huruf sahaja tetapi menjadi bahagian dari
tradisi intelektual yang ada.[13]
Kepintaran Ibnu Muqlah menurun dan diikuti oleh
Ibnu Bawwab yang telah mengembangkan sistem kaligrafi bernisbah.[14]
Sumbangan Ibnu Bawwab terhadap kaligrafi Arab khususnya terhadap al-Aqlam
al-Sittah. Beliau mempunyai pembaikan gaya
Naskhi dan Muhaqqaq. Pada abad berikutnya, muncul Yaqut
al-Musta’simi yang memperkenalkan metode baru lagi dalam memperkaya kaligrafi
Arab.
Penampilan baru gaya Thuluth dikenal sebagai Yaquti
dan Yaqut adalah penulis kaligrafi terbesar di masa-masa terakhir zaman Abasiyyah
yang jatuh ke tangan tentera Mongol. Pemakaian kaligrafi pada zaman Abasiyyah
menunjukkan keberagamaan yang sangat nyata dan jauh apabila dibandingkan dengan
zaman Umawiyyah. Untuk karya-karya yang digunakan masa awalnya Abasiyyah yang
dipakai adalah gaya
Kufi. Kemudian baru munculnya Naskhi dan Thuluth terutama
pada abad ke-10.[15]
Sementara itu, di wilayah Islam bahagian Barat
termasuklah Andalusia (Sepanyol), pada abad
pertengahan berkembang bentuk tulisan yang disebut Khat Maghribi.
Selepas itu, muncul pertumbuhan kaligrafi masuk ke zaman kerajaan Islam Parsi
seperti Ilkhanid (abad ke-13), Timurid (abad ke-15), dan beberapa kerajaan lain
seperti Turki Uthmani (abad ke-14 hingga ke-20) dan lain-lain. Pada masa ini,
bermula tumbuhnya gaya-gaya tulisan baru seperti Farsi & Nasta'liq,
Diwani & Humayuni, Tugra dan lain-lain.[16]
Kini, sebahagian ratusan jumlah gaya kaligrafi
telah pupus dan kini hanya tinggal beberapa gaya yang paling popular di dunia
Islam iaitu Naskhi, Thuluth, Raihani, Diwani, Req'ah, Farisi dan Kufi.
Seni kaligrafi begitu besar pengaruhnya terhadap
al-Quran yang menyentuh setiap aspek kehidupan Muslim sehingga mengangkat
kaligrafi ke puncak seni yang di anggap suci. Oleh kerana berkembangnya Islam
ketika ini, tokoh kaligrafi Libanon iaitu Kamil al-Baba mengatakan bahawa
penulisan al-Quran dengan indah telah mendorong kaum Muslimin mengubah nama
kaligrafi Arab kepada kaligrafi Islam. Ini kerana besarnya peranan Islam dalam
usaha mengembangkan kaligrafi Arab, maka sebutan seni kaligrafi Islam lebih
popular daripada sebutan seni kaligrafi Arab.[17]
[1] Shafie
Abdul Rahman. 2003. Ensiklopedia Islam Untuk Pelajar. Kuala
Lumpur : Visi Era Publication Sdn. Bhd. & Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia . Hlm. 75.
[2] Haji Abdul Ghani Samsudin, Ishak Hj.
Sulaiman dan Engku Ibrahim Ismail. 2001. Seni Dalam Islam.
PJ: Intel Multimedia dan Publication. Hlm. 85.
[3] Ibid.
Hlm. 89-90.
[4] Drs.
Abdul Karim Husain. t.t. Khat Seni Kaligrafi: Tuntutan Menulis Halus Huruf
Arab. Jakarta :
Menara Kudus. Hlm. 7-8.
[5]
Drs. D. Sirajuddin AR. 1995. Kaedah Menulis dan Karya-karya Master Kaligrafi
Islam. Kuala Lumpur :
Pustaka Firdaus. Hlm. 12.
[6] Al-Ahnaf Khat. 2008. http://www.ahnafkhat.com/senikhat.htm.
11.12.08.
[7] Drs. D. Sirajuddin AR. 1995. Op.Cit.
Hlm. 13.
[9] Dewan Redaksi Ensklopedi Islam. Ensiklopedi
Islam. Cet.3. Jakarta: PT Inchtiar Baru Van Hoeve. Hlm.3.
[11] Al-Ahnaf Khat. 2008. http://www.ahnafkhat.com/senikhat.htm.
11.12.08
[12] Drs. D. Sirajuddin AR. 1995. Kaedah
Menulis dan Karya-karya Master Kaligrafi Islam. Kuala Lumpur: Pustaka
Firdaus. Hlm. 15.
[14] Al-Ahnaf Khat. 2008. Op.Cit..
[15] Drs. D. Sirajuddin AR. 1995. Kaedah
Menulis dan Karya-karya Master Kaligrafi Islam. Kuala Lumpur: Pustaka
Firdaus. Hlm. 17-18.
[16] Dewan Redaksi Ensklopedi Islam. Ensiklopedi
Islam. Cet.3. Jakarta: PT Inchtiar Baru Van Hoeve. Hlm.5.
mohon share post ni ya tuan.
ReplyDelete